facebook_pixel

3 trinn for å redusere farlige bekymringer

Noen bekymringer er en uunngåelig del av våre liv, men i dagens hektiske verden, kan en del bekymringer bli overveldende.

For mye stress hindrer produktiviteten og kan være farlig for helsen din. Her er tre trinn for å unngå at bekymringene blir farlige:

Slik unngår du farlig stress på jobben


1. Ikke bekymre deg alene.
Snakk med noen du stoler på – en venn, partner eller kollega – om dine bekymringer. Noen ganger kan det å snakke være en lettelse, og lytteren vil kanskje gi deg noen gode råd.


2. Få fakta.
Ofte kan et lite problem bli blåst ut av proporsjoner. Før du lar bekymringen fortære deg, få fakta. Finn ut hva, og hvor stor, problemet virkelig er.


3. La det være.
Når du ikke kan gjøre noe med problemet, gi det opp og glemme det. Dette kan være lettere sagt enn gjort, men vil det være verd det du må ofre.

 

Les også: Utfordre deg selv, når du føler deg utbrent

 

Kilde: Harvard Business Review

 


Stress kan defineres som et mønster av fysiologiske, atferdsmessige, emosjonelle eller kognitive responser til virkelige eller imaginære stimuli som oppfattes å forhindre mål eller virker truende. Slike stimuli er ofte ubehagelige og kalles stressor. Stressorer kan variere i omfang, fra naturkatastrofer og voldtekt til trivielle dagligdagse hendelser som å sitte fast i trafikken eller holde en tale for et publikum. Kortvarig stress har vist å ha positiv effekt på helsen, mens langvarig stress har vist å kunne ha negativ innvirkning på både fysisk og psykisk helse.

Kilde: wikipedia.org

 

Del dette med dine kolleger eller venner: