facebook_pixel

5 tips for å balansere jobb, familie og fritid

Det er urealistisk å streve etter en perfekt balanse i livet. Det skjer fort uventede ting som man ikke rår over selv.

Du må kanskje jobbe overtid en periode fordi det er hektisk på jobben, eller kanskje du må være hjemme i mange dager på grunn av sykt barn. Blir du frustrert når du ikke strekker til? Det du kan gjøre er å fokusere på det nødvendige i livet, det som betyr mye for deg – følelsesmessig, sosialt, intellektuelt og fysisk – og se på det ikke bare ut fra et jobbperspektiv men også på et personlig plan.

Motivasjon: Hvor vanskelig kan det være?

Her er noen ideer:

1. Sett av tid til deg selv
Det er nemlig slik at du ikke skal strekke til kun for andre, men også for deg selv. Sett av tid i kalenderen din til å gjøre ting kun for DEG, hvor du skal gjøre noe som DU synes er stimulerende og som kan hjelpe deg til å lade batteriene. Gjør dette regelmessig, hold faste «møter» med deg selv. Gå i teateret, spill tennis, gjør yoga, gå ut og titt i butikkene eller spis en koselig lunsj alene eller med venner.

Les også: Viktige behov som skaper trivsel

2. Bry deg om kroppen din 
Du har hørt det før, men det tåler å bli gjentatt. Om du vil ha en mer energi bør du:

  • Spise – ikke hopp over måltider. Tenk på blodsukkeret. Spiser du uregelmessig kan du regne med å bli nedstemt, få humørsvingninger og også sviktende kreativitet.
  • Røre på deg – om det så bare er at du spaserer 30 minutter til jobben. Hopp av bussen noen stasjoner før du egentlig skal av, og gå resten av veien. Det er også en god måte å samle tankene innen arbeidsdagen begynner.
  • Hvile – vi sover generelt for lite. For å få energi trenger du hvile iblant, og nok søvn.

Les også: Jeg er den late

3. Glem prestasjonene
Du trenger ikke gjøre alt på en gang. Planlegg litt bedre, og ta det med ro. Det er en dag i morgen også. Altfor ofte spiller vi opp til andre og deres forventninger til oss, eller rettere sagt de forventningene vi tror at de har.
Gjør det du må, og om noe ikke klaffer, spør deg selv: Har jeg virkelig gjort hva jeg har kunnet? Om svaret er ja, aksepter det.

Les også: Ti ting du bør vite om arbeidsglede

4. Legg opp en strategi
Det viktige spørsmålet er ikke: «Hvordan skal jeg få mer tid?», det er derimot «Hva er det jeg skal få tid til?».
Hva er det du vil at tiden skal rekke til? En god livsstrategi går hånd i hånd med framgang. «Hvorfor?» er et utmerket livsspørsmål, og det fungerer i nesten alle sammenhenger. Og vet du hvorfor, så bør du legge opp en målstrategi om du vil nå dit.

Les også: Derfor er strategi og mål viktig

5. Ta en pause fra rutinene
Ofte kan det kjennes som om hverdagen kun består av rutiner, hver dag, dag etter dag, samme sak på nytt og på nytt – det kan føles som et ork og gjøre deg nedstemt i lengden.

En svensk konsulent svarte slik på spørsmålet om hvordan hun fikk tid til alt:
– Noen ganger i måneden blåser jeg i alt. Går omkring i pyjamas, drar ur telefonledningen, tar et bad, ser en gammel film eller kryper tilbake i sengen og leser en novelle. På en slik dag skjer ingenting uten akkurat det jeg selv bestemmer, time for time.

Les også: Dette må du vite om pauser på jobben

 

Det er vel en god måte å lade batteriene på, eller hva?
Prøv, så får du se!

 

Relaterte artikler:
Fri fra jobben når skolen er i streik?
Alt å vinne på arbeidsglede
Sniker du deg til å jobbe i ferien?

Del dette med dine kolleger eller venner:

Anbefalte bøker tilknyttet
dette tema

Hvor vanskelig kan det være?

 299  199 KJØP