facebook_pixel

5 tips til bedre konflikthåndtering

Det er viktig å bringe folk som er i konflikt sammen, så kan man se hvem som har ansvaret for hva. Hvis konflikten har eskalert, bør det være med en person som kan megle, slik at partene ikke bare står og roper til hverandre.

 

1. Slutt å skrive

Skriftlig kommunikasjon er ikke bra når det oppstår en konflikt. Ikke send SMS eller epost.

 

2. Slutt å snakke om de vanskelige menneskene

Sladder og korridorsnakk skaper dårlig arbeidsmiljø. Har noen gjort noe kritikkverdig som er så viktig at du må snakke om det på arbeidsplassen, så snakk med den det gjelder.

 

3. Finn roen i deg selv

Lær dine egne følelser å kjenne, lær deg f.eks å kontrollere ditt eget sinne, slik at du kan vurdere hva du skal gjøre også når du blir rasende på noe eller noen.

 

4. Kjenn dine egne svakheter

Kjenn etter hva som tidligere har satt deg ut av spill, og lær deg å kjenne dine svakheter.

 

Les også: 3 måter konflikter sprer seg på

 

5. Snakk med den det gjelder

Naturligvis skal vi ikke ta opp alle forhold mellom kolleger. Dersom noe er så plagsomt for deg at du snakker om det, ta da ansvar også for å få sagt det til den det gjelder, og kanskje bare til henne/ham.

 

Bli abonnent på web og magasin hos leder.no

 

Del dette med dine kolleger eller venner: