facebook_pixel

8 uvaner å unngå for å bli en bedre lytter

En svensk undersøkelse viser at ledere er for dårlig til å lytte, både til kunder og ansatte. Her er noen tips til hvordan du blir en bedre lytter og hvorfor du bør bli det.

Kilde: Arbeidsgiver.net

Les også: 6 tips om lederskap fra sunne organisasjoner


1. Fullføre andres setninger

Å fullføre setningene til personen du snakker med er naturlig (vi tenker raskere enn vi snakker), men en svært dårlig idé. Det er forstyrrende, det fører til avbrudd i samtalen.

2. Spille helt
Å prøve å finne en løsning under en samtale betyr at du ikke lytter nok til det underliggende problemet. Å spille helten som skal finne svaret er en dårlig idé hvis du lytter aktivt.

3. Be folk slutte å bekymre seg
Å si at det ikke er noe å bekymre seg for kan redusere noens bekymring og er en effektiv måte å få noen til å slutte å snakke. Men du vil ikke komme nærmere sannheten. Lytt i stedet, og ta hensyn til ikke-verbal kommunikasjon, og du vil nå lenger.

4. Holde samtalen i gang
Prøv å håndtere stillheten som en moden person. En samtale går alltid i bølger. Noen ganger er den energisk og full av skravling, andre ganger mr reflekterende. En virkelig produktiv samtale inneholder begge.

Les også: 6 tips til god kommunikasjon

5. Repetere andres utsagn
Å gjenta ordene som en medarbeider sier for å tydeliggjøre er en idé som kan se bra ut på papiret, men som sjelden funker i praksis.

6. Være forutinntatt
Å avbryte og gjette hva den ansatte skal si, eller vise at du allerede vet svaret på spørsmålet er feil utgangspunkt. Bare å bekrefte det du allerede tror eller vet er ikke en god idé.

7. Uoppmerksomhet
Når det synes på øynene at oppmerksomheten er avbrutt flere ganger i løpet av en samtale, vil det påvirke den personen du snakker med negativt, og din oppmerksomhet blir enda dårligere.

8. Fokusere på mobilen
Å ha mobiltelefonen i lommen på vibrasjon eller på bordet foran eg kan vel ikke spille så stor rolle? Vel, det forstyrrer, det tar vekk fokus og sender signaler om at samtalen ikke akkurat er første prioritet

Les også: 3 kjennetegn på en dårlig sjef

 

Del dette med dine kolleger eller venner: