facebook_pixel

9 tips til evaluering av ditt markedsarbeid

Markedsføring er nødvendige aktiviteter som handler om å planlegge og gjennomføre markedsundersøkelser, produktutvikling, markedspåvirkning og distribusjon av varer og tjenester.

Like viktig er det å jevnlig evaluere det arbeidet som er gjort rundt markedsføringen.

Fagbok: Smartere markedsføring gjennom å bruke andres ideer

Her er en 9-punkts sjekkliste du kan bruke for å evaluere markedsarbeidet:

  1. Har du minst ett godt produkt/tjeneste som du er sikker på at en stor gruppe kunder har behov for?
  2. Tjener du penger på hvert enkelt produkt med den utsalgsprisen du har fastsatt, og selger du nok til at avansen dekker faste kostnader og fortjeneste? Har du vurdert pakkepriser, og har du satt prisene på en praktisk og logisk måte?
  3. Er det konkurrenter som har bedre produkter? Hvorfor? Tenker du bredt nok når du definerer konkurrenter?
  4. Kan produktet/tjenesten din bli bedre? Vet du eventuelt hvorfor dine produkter er bedre enn konkurrentenes, eller vet du hva du skal gjøre hvis de er dårligere?
  5. Hva hindrer at kundene kjøper hos deg? Er det måter du kan utvide markedet ditt på? Vet du eksakt hvem som har behov for dine produkter?
  6. Vet alle som har behov for ditt produkt at ditt produkt finnes? Er det enkelt å finne deg og komme frem til deg? Vet du hvordan du skal få tak i dem som har behov?
    7. Er de potensielle kundene overbevist om at ditt produkt og din service er god nok?
    8. Har du utformet reklametekst som er kreativ og forteller mer enn firmanavn og logo?
    9. Kunne du hatt flere kunder ved å være bedre til å ta kontakt? Har du flest løpende kunder, gamle kunder eller førstegangskunder?

 

Relaterte artikler:
Tenk før du tar i bruk de nyeste markedsførings trender
11 kjennetegn på gode selgere
Tips til markedsplan

 

Del dette med dine kolleger eller venner: