facebook_pixel

Å kommunisere på jobb

«Antakelser er årsaken til at alt går til helvete». Du kan mene hva du vil om innholdet, men vær enig i at det ofte er akkurat antakelsene våre som skaper problemer.

Artikkelen er hentet fra Mia sin siste bok: Du selger!

Vi havner ofte i «Jeg trodde» eller «Det skjønner jo hvem som helst,» «Hvor tydelig skal man trenge å være?» «Det tok jeg for gitt.» også videre.

Les også: Retorikk som gir deg autoritet

 Antakelser – Hvorfor skjer det?
Vi tar det igjen. Jeg mener at årsaken er at vi går ut ifra at det er vi selv som er normen og at det som er rett, riktig, viktig og åpenbart for oss også skal være det for andre. Disse antakelsene gjør vi ekstra ofte når vi er stresset, og mange av oss går ut ifra at vi er normen både privat og på jobben. Akkurat som i det tidligere kapitlet der jeg fortalte om det gifte paret Lena og Kurt og deres vanskeligheter med å kommunisere med hverandre, gjelder egentlig det samme på arbeidsplassen. Antakelsene våre er roten til masse unødvendige misforståelser og konflikter.

På et av kursene mine deltok en kvinne som fortalte hva hun irriterte seg over hos en av kollegaene sine: «Han er for langsom og må tenke gjennom alt og han misforstår meg hver eneste dag. Jeg opplever at han ødelegger gjennom å krangle det til og misforstå så ofte.»

Les også: 5 tips til bedre konflikthåndtering

Jeg stilte henne noen spørsmål for å få et bilde av arbeidsgruppen hennes og innså ganske raskt at han var veldig ulik henne og størsteparten av gruppen. Jeg ba henne om å beskrive seg selv og de som var «som hun» og gjerne sammenligne dem med noen av spillerne på det svenske fotballandslaget.

«Antakelser er årsaken til at alt går til helvete»
Hun trengte ikke tenke etter engang. «Vi er som Zlatan,» sa hun med et smil på leppene, «og han er som Andreas Isaksson.» Vi fant fram til de ulike relasjonene hun hadde til medarbeiderne sine og da ble det tydelig for henne at hun som leder behandlet alle likt, men det fungerer selvfølgelig ikke, for alle har ulike behov, ulike drivkrefter og ulike styrker.

Jeg spurte henne hvordan hun skulle løse problemet hvis hun fikk frie hender, og da innrømmet hun at det enkleste ville være at han sluttet. Litt ironisk sa jeg: «For det var jo best hvis alle var som deg». «Ja,» svarte hun uten å merke ironien min. Jeg understreket at jeg hadde vært ironisk og forklarte henne hvor viktig det er at en gruppe består av ulike typer mennesker som kompletterer hverandre og får fram det beste i hverandre..

Det går faktisk veldig bra å sammenligne en arbeidsgruppe med et fotballag. Tenk deg et landslag med elleve angripere. Alle grupper har godt av å ha en Zlatan, men elleve Zlatan på samme lag holder ikke i lengden. For å ha et vellykket samarbeid i en gruppe trenger vi alle å påminne oss om å unngå antakelser, for som ordspråket sier: «Antakelser er årsaken til at det går til helvete.»

Artikkelen er hentet fra Mia sin siste bok: Du selger!

 

Relaterte artikler:
8 uvaner å unngå for å bli en bedre lytter
Ni gode grunner til å holde litt mer kjeft
10 gode samarbeidsråd med de ansatte

 

Del dette med dine kolleger eller venner: