facebook_pixel

Dette motiverer og frustrerer ansatte

Forskning fra London Business School viser hva som er viktigst for de ansatte.

Mye ledelsesforskning tar utgangspunkt i lederen. To forskere, professor Julian Birkinshaw fra London Business School, og Stefan Turconi fra det katolske universitetet i Milano/London Business School, har snudd på flisa.

I det siste forskningsprosjektet sitt har sendt ut spørreskjemaer til over 200 medarbeidere i et dusin selskaper pluss intervjuet rundt 50 arbeidstagere.

Les også: Derfor «virker» arbeidsglede

 

Forskerne spurte de ansatte om hva som gjorde jobben motiverende og tilfredsstillende. Svarene varierte, men følgende fem faktorer gikk igjen som viktige og verdifulle for folk:

  • Å ha ansvar for å gjøre noe verdifullt.
  • Å ha en viss frihet i måten man jobber på for å oppnå resultater
  • Å få mulighet til å utvikle seg selv og sin ekspertise på et område.
  • Å få mulighet til å jobbe med gode kolleger
  • Å få anerkjennelse for at man gjør en god jobb.

Det som frustrerte medarbeiderne var:

  • Manglende muligheter til personlig utvikling.
  • Redsel for å ikke å klare å levere/leve opp til høye forventninger.
  • Bekymringer over stresset på jobben.
  • Frustrasjon over ineffektive prosesser.
  • Bekymringer over å ikke passe inn.
  • Bekymringer over usikkerhet og endringer.
  • Frykt for nedbemanninger.

 

Relaterte artikler:
10 gode samarbeidsråd med de ansatte
Ti ting du bør vite om arbeidsglede
Motiveres av å jobbe sammen

 
Kilde: www.ukeavisenledelse.no

 

Del dette med dine kolleger eller venner: