facebook_pixel

Kunsten å gi konstruktiv kritikk

Selv om de fleste av oss er kjent med begrepet konstruktiv kritikk, er det fortsatt mange som ikke vet hva det egentlig er og hvordan man skal gi det til noen, akkurat det, på en konstruktiv måte.

Kilde: www.chefstips.se

Her får du en rekke tips som kan hjelpe deg med å levere kritikk på en bedre måte neste gang – og samtidig få mottakeren med deg i «samme båt». (I  steden for å etablere lav selvtillit og forsvarsmekanismer hos mottakeren).

Les også: Dette gjorde du bra!

1. Først og fremst – ikke vent for lenge
Hvis du tar opp noe som har skjedd mer enn en gang, eller som skjedde forrige måned, vil folk bare lurer på hvorfor du tok så lang tid for deg å si det. Du må plukke opp problemet umiddelbart, mens det fortsatt er relevant.

2. Håndter et problem om gangen 
Ikke kom med en lang liste over ting du er frustrert over. En ting om gangen er nok, og det betyr at du må velge hva du ønsker å være sikker.

3. Ha følelser under kontroll 
Ikke prøv å forbedre andre mennesker når du er sint.

4. Gjør det privat
Du må aldri kritisere noen foran andre personer,fordi det er nedverdigende. Det vil være det samme som å sette dem i «gapestokk».

5. Prøv å levere kritikk som et spørsmål 
I stedet for å si: «Du vil aldri bli klar i tide,» du kan spørre: «Hvordan har det seg at du er sen med leveranser så ofte?»

6. Unngå sensitive og kategoriske ord 
«alltid» og «aldri» er ord som oppmuntrer til konflikt. Hvis du sier «Du vil aldri høre» så ber du om bråk i stedet for løsninger.

7. Ta opp ting som kan endres
Å påpeke problemer uten at du bryr deg om å bidra til å løse dem er både grusom, meningsløs og kortsiktig. Hvis du ikke ønsker å bidra til å løse problemet, har du ingen rett til å ta det opp.

8. Håndtere sinne 
Hvis noen er sint – ikke kaste bensin på bålet ved å si ting som «Du trenger å roe deg ned litt.» Si i stedet: «Jeg kan ikke ta dette videre hvis du ikke roer deg ned.» Da er det deres valg. Har de ønsker at du skal forstå problemet, er det best at de roer seg ned.

9. Si noe bra også 
Hvis du vil at din kritikk skal bli konstruktiv og ikke bare enn masse «gneldring», er det også smart å gi den du kritiserer komplimenter for noe. Det viser at du også har gode ting å si om handlingene du kritiserer. Hørte du det siste? handlingene – kritisere dem, ikke personen.

 

Relaterte artikler:
5 tips til bedre konflikthåndtering
Å ta kritikk
Slik tar du riktig beslutning

Del dette med dine kolleger eller venner: