facebook_pixel

Slik løser du konflikt mellom ansatte

Pågående konflikter på jobben mellom folk som misforstår og motarbeider hverandre direkte eller indirekte er en stor årsak til motivasjonsproblemer. Det fins ikke en eneste arbeidsplass med flere enn en ansatt der det ikke dukker opp konflikter. Vi mennesker irriterer oss over ganske så mye.

Denne artikkelen er hentet fra fagboken 333 fantastiske idéer om hvordan du motiverer personalet.


– «Jaha, hvis ikke Gøran blir ferdig tidsnok, får vi vel droppe å sende dette her i dag da. Jeg har sagt det til ham en million ganger før, og nå blåser jeg i det.»

På den andre siden av veggen sitter Gøran og irriterer seg over Britt fordi hun alltid hakker på ham om de dokumentene hun i stedet like gjerne kan ta tak i selv.

Les også: Dette motiverer og frustrerer ansatte

Uløste konflikter kan forsure hele arbeidsplassen og trekke motivasjonen ned til langt under minus. De skaper stress, uro og sinne. Problemet er at de fleste av oss hater konflikter og gjør alt vi kan for å slippe dem (i stedet lar vi dem syde i magen). Ja, det fins også en del modige personer (som kona mi) som tar tak i problemene direkte og ikke lar dem ligge og surne for lenge, uansett hvem man har en høne å plukke med, men disse menneskene er ikke vanlige og dessuten havner de sjeldnere i konflikter ettersom deres åpne væremåte tar problemene ved roten før de har rukket å utvikle seg.

 

Slik gjør du når du treffer partene:

  • Treff de som er uenige sammen, aldri en og en. Hvis du tillater individene å dra historiene sine for deg uimotsagte, risikerer du enda større polarisering. Den personen du treffer alene har en stor interesse av å rettferdiggjøre seg selv overfor deg og du får ikke hele bildet av konflikten.
  • La begge parter kort komme med sine egne tanker om det saken gjelder uten at du kommenterer noe, og uten å tillate at den andre parten blander seg inn når den første personen forteller sin versjon.
  • Identifiser hva problemet er og formuler det i en eneste setning. Spør siden partene om du har oppfattet det riktig. Dette er selvfølgelig det viktigste. Konflikten må synliggjøres, slik at du ser den foran deg. Hvis du gjør setningen for uklar eller problemet for generelt, kommer du til å kjempe forgjeves for å finne en rask løsning. I stedet for: «Gøran må bli flinkere til å kommunisere», som sender tankene dine i flere retninger samtidig, er det bedre å servere det i en mer håndterlig porsjon: «Britt får ikke gjort jobben sin hvis ikke Gøran kommer med rapporten før lunsj på torsdager.»
  • Hva kommer problemet av? Problemet med problemer er at vi gjerne vil komme med en løsning på stedet, i stedet for å grave etter roten til det onde. Resultatet blir ofte at «løsningen» bare behandler symptomene. Hvis du i stedet begynner å tenke på hva det er som gjør at Gøran ikke kommer med rapporten i tide (stor arbeidsbelastning på torsdager), kan du finne ut hva det egentlig handler om i stedet for å kjefte på Gøran.

 

Les mer om hvordan du løser konflikter og motiverer de ansatte i boken 333 fantastiske idéer om hvordan du motiverer personalet.

 

Relaterte artikler:
Hva er trivsel på jobben?
Motiver dine problemansatte
Tre spørsmål til frustrerte mennesker
Derfor «virker» arbeidsglede
Dette gjorde du bra!
Skap et miljø der forslag føles velkomne
De 3 M’ene som motivere de ansatte

 

 

Del dette med dine kolleger eller venner: