facebook_pixel

Her er det lov å sove på jobben

Tar du deg selv i å gjespe i arbeidstiden? En liten hvilepause eller power nap kan være løsningen.

Arbeidstakere som tilbringer store deler av arbeidsdagen foran pc-skjermer hvor e-post kontinuerlig drypper inn eller Facebook og andre nettsteder bare er et klikk unna, utsettes kontinuerlig for avbrytelser i arbeidet.

De siste årene er det derfor stadig flere arbeidstakere og arbeidsgivere som har søkt hjelp for å bli mer skjerpet og fokusert på arbeidsoppgavene man står overfor.

Les også: Dette må du vite om pauser på jobben

10 minutters hvilepause hos Grid Design 
Aftenposten har i en artikkel omtalt bedriften Grid Design som gjennomfører en 10 minutters lang hvilepause, såkalt mindfulness, ved starten av hver arbeidsdag.

– I begynnelsen satt vi i tre minutter. Det virket som en evighet. Nå sitter vi sånn hver dag i ti minutter, sier daglig leder Henning Gustavsen i Grid Design. De har søkt hjelp hos en tidligere buddhistisk munk og gjennomfører meditasjonsøktene akkompagnert av en lyd-CD.

Les også: Få en god start på dagen

Hører til sjeldenheten 
HMS-rådgiver Anne Sandtorp i Infotjenester gir råd og følger opp HMS-arbeidet i en rekke virksomheter over hele landet i løpet av et år. Hun påpeker at mange arbeidsgivere har mye å hente på å få de ansatte til å klare å koble av i løpet av arbeidsdagen for å få mer fokus på og overskudd til arbeidsoppgavene sine samtidig som det vil forebygge helseplager.

– Mange sliter med å skape rom for å få medarbeiderne sine til å ta små pauser i løpet av arbeidsdagen slik at de kan unngå muskel- og skjelettplager, hodepine o.s.v. Terskelen for å organisere meditasjon eller soving i arbeidstiden, er nok relativt høy, konstaterer Sandtorp.

Les også: 5 tips for godt HMS-arbeid

«Power nap» kan være løsningen 
– Det er vitenskapelig bevist at hjernen vår har en biologisk dupp mellom klokken 13.00 og 15.00. Derfor bør vi ta en sovepause på denne tiden – selv om det er midt i den hektiske arbeidsdagen, sier Møller, som har vært coach for blant annet statsråd Liv Signe Navarsete.

Det Møller beskriver kalles for en power nap i USA, og er en periode med lett søvn i mellom 10 og 20 minutter.

– Både arbeidstakere og arbeidsgivere vil være tjent med dette, hevder Møller.

 

Les også: Sykmeldes for lite søvn

 

 

Del dette med dine kolleger eller venner: