facebook_pixel

Ni gode grunner til å holde litt mer kjeft

En svensk undersøkelse i regi av chef.se og Manpower viser at ledere er for dårlige til å lytte, både til kunder og ansatte. Det er ikke usannsynlig at det samme gjelder deres norske kolleger. Her er noen tips til hvordan du blir en bedre lytter og hvorfor du bør bli det.

Vanlige feil ledere gjør når de skal lytte:

1: Og så sa du det til henne, ja, jeg forstår. Å fullføre setningene til personen du snakker med er naturlig (vi tenke raskere enn vi snakker), men en svært dårlig idé. Det er forstyrrende, det fører til avbrudd i samtalen, og i verste fall stillhet fordi du effektivt forteller personen du snakker med at det går for sakte.

2: Da tror jeg at jeg vet hvordan du skal gjøre. Å prøve å finne en løsning under en samtale betyr at du ikke lytter nok til det underliggende problemet – eller egentlig ønsker å komme på ideer på et høyere nivå. Å spille helten som skal finne svaret er en dårlig idé hvis du lytter aktivt.

Les også: Dine ansatte ønsker å se deg

3. Det er ikke noe å bekymre seg for. En slik uttalelse reduserer noens bekymring og er en effektiv måte å få noen til å slutte å snakke. Men du vil ikke komme nærmere sannheten. Lytt i stedet klart og ta hensyn til ikke-verbal kommunikasjon, og du vil nå betydelig lengre.

4. Javel, ja. Og ellers? Prøv å håndtere stillhet som en moden person. En samtale går alltid i bølger. Noen ganger er den energisk og full av skravling, andre ganger mer reflekterende. En virkelig produktiv samtale inneholde begge.

5. Så du sier at teamet ikke takler at Kjell kommer sent til hvert møte. Å gjenta ordene som en medarbeider sier for å tydeliggjøre, er en idé som kan se bra ut på papiret, men som sjelden fungerer i praksis.

Les også: Slik kan du miste troverdighet som leder

6. Ja, akkurat, nettopp. Å gjette hva den ansatte skal si, eller vise at du allerede vet svaret på spørsmålet er feil utgangspunkt. Å bare bekrefte det du allerede tror eller vet er ikke en god idé.

7. Ja, hmm, ok, javel… Når det synes på øynene at oppmerksomheten er avbrutt flere ganger i løpet av en samtale, vil det påvirke den personen du snakker negativt og din oppmerksomhet blir enda dårligere.

8. Oops, beklager, det er min mobil. Å ha mobiltelefonen i lommen på vibrasjon eller på bordet foran deg kan ikke spille så stor rolle? Vel, det forstyrrer, det tar vekk fokus og sender signaler om at samtalen ikke akkurat er første prioritet.

9. Interessant! Det minner meg om …  Å avbryte noen er selvfølgelig en dårlig idé hvis du ønsker å være en god lytter. I verste fall kan det bli sett på som hersketeknikk og det dreper enhver samtale.

Les også: Ledere kan for lite om lovene i arbeidslivet

Derfor bør du lytte mer:

  • Fra megafon til innhenter. De ledere som i dag samler mest informasjon vinner. De bedrifter og organisasjoner som er best på å lytte til hvordan kundene oppfører seg og hva som gjør de ansatte mer effektive, får et forsprang.
  • Tillit og motivasjon. Det skaper tillit hvis du lytter til ansatte og fatter beslutninger på hva vedkommende sier. Det involverer, motiverer og skaper lojalitet.
  • Redusere konflikter. Langvarige konflikter er forstyrrende og gir negative effekter på virksomheten. Å lytte kan ikke bare fjerne misforståelser, men kan utvikle virksomheten som gjør at kunder eller leverandører føler seg verdsatt. Det er ikke vanskelig å sette av tid til å lytte. Men når det er tid for en samtale, er det mange som går seg bort. Husk at lytteprosessen består av fem trinn; motta, forstå, vurdere, huske og svare.

Del dette med dine kolleger eller venner: