facebook_pixel

Slik reduserer du stress på jobben

Mer enn hver fjerde svenske er ofte stresset på jobben, viser en spørreundersøkelse fra arbeidslivspanelet Manpower Work Life.

Kilde: Ledernett.no

Mer enn hver fjerde svenske, 27 prosent, oppgir at de ofte eller alltid føler seg stresset på jobb. Undersøkelsen viser også at 27 prosent ser flere kolleger som den beste medisinen mot stress på arbeidsplassen. Som nummer to, med 17 prosent, kommer ønsket om å ha bedre ledere eller redusert arbeidsbyrde. Derimot tror knapt én av ti, ni prosent, at de ville ha blitt mindre stresset av kortere arbeidstid.

Les også: Tidspress er vår største arbeidslivsutfordring

– Det er ikke alltid mulig å ansette flere, men ved kortvarige arbeidstopper kan virksomheter vurdere å leie inn personell. Det finnes også andre måter å redusere stresset på arbeidsplassen på, for eksempel åpne opp for mer fleksibel arbeidstid, mener Längbo.

 

Her er 3 tips for å redusere stress:

1. Be om hjelp
Din leder har et ansvar for at du skal ha en overkommelig arbeidsbyrde. Fortell om din situasjon og be lederen om hjelp til å prioritere hva du skal fokusere på, både på kort og lang sikt.

2. Ta pause
Ikke jobb i lunsjpausen, og ta minst fem minutters pause for hver arbeidstime. En kortere pause gjør at du blir mer effektiv når du jobber.

3. Ta vare på fritid din
Unngå å svare i telefon eller på e-post utenfor arbeidstid. Planlegg tid for trening eller avkobling dersom du ofte jobber lange dager.

 

Relaterte saker:
6 tips om lederskap fra sunne organisasjoner
Ti ting du bør vite om arbeidsglede
8 tips for mindre jobbstress

 

Del dette med dine kolleger eller venner: