facebook_pixel

Slik vinner du kunder i tøffe tider

Selv om du har holdt på i mange år med din virksomhet, eller om du nettopp har startet en ny bedrift må du ha kundene i fokus - hele tiden!

Artikkelen er skrevet av Steinar W. Næss, Vendo Salgs- og Motivasjonsutvikling

1 .Ha tro på produktet
Kjenn salgsargumentene både når det gjelder ditt firma og konkurrentenes produkt. Benytt produktet selv, slik at du får et eierforhold til det.

2. Din jobb er kanskje firmaets viktigste
Det er en stor grad av idealisme i det å være selger. Hvis du ikke selv har tro på jobben din og føler at du tilbyr kunder noe de virkelig trenger, og som kan gjøre livet lettere og bedre for dem, så klarer du heller ikke å bli en dyktig selger av disse produktene.

Les også: Derfor forsvinner kundene

3. Hvil ikke på dine laurbær
Selv den beste selger må skaffe nye kunder og pleie eksisterende til mersalg og kryssalg. Vær alltid søkende mot nye muligheter. Det er i det øyeblikket du begynner å bli selvtilfreds, at du er mest sårbar.

4. Oppnå kundens tillit
Perfeksjoner deg i din kommunikasjon og presentasjon. Vær interessert i kundens behov. Still spørsmål og lytt oppmerksomt.

Les også: Hva er kundepleie?

5. Forbedre ditt forhold til kunden hele tiden
Bygg relasjoner. Hold tidsfrister. Ring ikke bare for å selge, men for å «sementere» kundeforholdet, så kommer også mersalget. Få tips om venner kolleger og bekjente av kunden som du kan ta kontakt med.

6. Ta læring alvorlig
Sett av tid til å øke dine kunnskaper om produkt og salgsteknikk. Vær våken for trender i markedet. Øv deg på å takle innvendinger rolig og overbevisende. Øv deg på kolleger.

Les også: Kundene trenger mer enn produkter

7. Overgå kundens forventninger til deg
La kunden bli positivt overrasket over deg og den service du yter. Litt raskere, litt bedre, litt vennligere, litt mer profesjonelt enn forventet.

8. Søk det som motiverer deg
Både i jobb og privat. Har du en dårlig dag, er det ikke noe å få dårlig samvittighet for, men lær deg å dra deg opp igjen. Ta en joggetur, plei en hobby, oppsøk kolleger og venner som har en motiverende virkning på deg. Ha et bevisst forhold til at din motivasjon gir salgsresultater.

9. Utnytt tiden effektivt
Analyser tidstyver og unngå dem. Sett deg mål og planlegg arbeidsdagen. Når du ringer en kunde, så ha et stikkord på hva du vil ha svar på. Rydd pulten en gang om dagen.

 

Relaterte artikler:
11 kjennetegn på gode selgere
3 regler for telefonsamtale
Kundene trenger mer enn produkter

 

Del dette med dine kolleger eller venner: